Att skapa en hållbar framtid i Europa är det främsta målet för vår resa

Så som vi ser det, hänger allt ihop. Genom att föra människor och varor samman gör vi det möjligt för både företag och samhällen att växa. Detta gör i sin tur, att det är möjligt för oss att utvecklas som ett ännu säkrare och mer pålitligt företag. Och som minskar sitt miljöavtryck, steg för steg.

 

Vår ambition är att vara bland de ledande inom hållbarhet

 

För att nå dit, har vi identifierat 5 fokusområden:

 

  • Ingen negativ påverkan på klimatet.
  • Ingen skada för haven.
  • Fullt ansvar inom leveranskedjan och CSR.
  • Säker, hälsosam, mångsidig och jämställd arbetskraft.
  • Ansvarsfulla erbjudanden till våra kunder.

 

Vår ambition är att i framtiden verka med noll fossila utsläpp genom att vi nyttjar ren el och förnybara bränslen. Vi vill bidra till mer hållbara transporter genom att erbjuda intermodala lösningar, vilket innebär transporter med flera olika transportmedel i en sömlös kedja.

 

Vi fokuserar också på hur vi påverkar havet och vad vi kan göra för att minska negativ påverkan. Vi har anslutit oss till det frivilliga Green Marine-certifieringsprogrammet och stödjer forskning för att bredda kunskapen om sjöfartens påverkan.

 

Vi vill vara en föregångare inom den maritima industrin och bli ledande inom mänskliga rättigheter, vilket vi gör med hjälp av extern granskning. Vi arbetar nära med våra leverantörer och Stena-nätverket för att utveckla nya policyer och processer som rör arbetsrätt, mänskliga rättigheter, antikorruption och miljö genom vår leverantörskedja.

 

Vi strävar efter att leda förändringen inom den maritima branschen. I en hållbar framtid kommer Stena Line att vara en säker, attraktiv och inkluderande arbetsplats som attraherar de bästa talangerna oavsett identitet och bakgrund. Vi kommer att vara en kundcentrerad verksamhet där vår mångsidiga personalstyrka speglar alla våra kunder.

 

Vi kommer att säkerställa att det alltid finns ett hållbart erbjudande på samtliga platser där våra kunder kommer i kontakt med oss. Och vi kommer att uppmuntra våra kunder att välja det "bättre alternativet". Det gäller allt från mer hållbar mat på restaurangerna, snabbladdningsstationer för elfordon i våra hamnar, till att designa digitala kunderbjudanden som främjar hållbara val.

 


Vår lista:

 

För oss på Stena Line innebär hållbarhet förmågan att på lång sikt upprätthålla tre nyckelområden: planeten, människorna och vår verksamhet. Här är några av de saker vi gör för att få det att hända: https://stenaline.com/sustainability/the-list/